„Biti apostol“ nešto je što se odnosi na svakog kršćanina; to znači biti poslan poradi jednoga poslanja, kao što je učenike Isus poslao u svijet; ali to znači također odazvati se pozivu. Objasnio je to papa Franjo, u sedmoj katehezi u nizu posvećenom velikoj ljubavi prema evangelizaciji, odnosno apostolskom žaru vjernika, održanoj na Trgu svetoga Petra, tijekom koje se osvrnuo na značenje apostolata danas.
Sveti je Otac prije svega podsjetio kako Isus „pozove koje sam htjede“ (Mk 3, 13) te ih ustanovi kao skupinu, pridavši im naslov „apostoli“ da budu s njim i da ih šalje propovijedati. Pritom je dodao kako se sveti Pavao u svojim poslanicama predstavlja kao „pozvan za apostola“ (1 Kor 1, 1), odnosno poslan po pozivu, „odlučen za evanđelje Božje“. Bog ga je pozvao još od krila majčina da naviješta evanđelje pucima i narodima. Iskustvo Dvanaestorice i Pavlovo svjedočanstvo danas nas pozivaju preispitati svoja stajališta – rekao je Papa – preispitati svoje izbore, svoje odluke.
Sve ovisi o besplatnom Božjem pozivu; Bog nas izabire također za službe koje katkada kao da nadilaze naše sposobnosti ili ne odgovaraju našim očekivanjima; na poziv primljen kao besplatan dar valja odgovoriti besplatno.
Različite zadaće za zajednički poziv na poslanje
Poziv je to koji se odnosi na sve, svećenike, posvećene osobe i laike, te je stoga zajednički; poziv svima u kojemu smo blago primljeno vlastitim kršćanskim pozivom primorati dati – rekao je Papa te objasnio – jer to je dinamizam poziva, dinamizam života. To je poziv koji osposobljava vršiti vlastitu apostolsku zadaću na aktivan i kreativan način, u krilu Crkve u kojoj postoji različitost službi, ali i jedinstvo poslanja – pojasnio je citirajući dekret Drugoga vatikanskog sabora Apostolicam actuositatem, u kojemu stoji da je Krist apostolima i njihovim nasljednicima dao dužnost da u njegovo ime i njegovom vlašću naučavaju, posvećuju i upravljaju; tako i laici, budući da su dionici Kristove svećeničke, proročke i kraljevske službe, u Crkvi i u svijetu vrše svoj dio u poslanju svega Božjega naroda“ (AA, 2). Riječ je o zadaći koja ima svoju trajnu vrijednost također za nas – napomenuo je te dodao:
U okviru jedinstva poslanja, različitost karizmâ i službâ ne smije dovesti do povlaštenih kategorija unutar crkvenog tijela: tu nema promaknuća, a kada kršćanski život zamisliš kao promaknuće, da onaj koji je iznad drugima zapovijeda zato što se uspio progurati, to nije kršćanstvo. To je čisto poganstvo. Kršćanski poziv nije promaknuće zbog napredovanja, ne! Ono je nešto drugo.
Poziv je sviju služiti drugima
Iako su neki po Kristovoj volji za druge određeni kao učitelji, djelitelji otajstava i pastiri – dodao je rimski biskup pozivajući se na dogmatsku konstituciju Lumen gentium – ipak među svima vlada prava jednakost s obzirom na dostojanstvo i s obzirom na, svim vjernicima zajedničko, djelovanje u izgradnji Kristova Tijela.
Tko ima više dostojanstva u Crkvi: biskup, svećenik? Ne… svi smo kršćani u službi drugih. Tko je važniji u Crkvi: časna sestra ili obična osoba, krštena, nekrštena, dijete, biskup…? Svi su jednaki i kada se jedna strana smatra važnijom od drugih i pomalo digne nos, griješi. To nije Isusov poziv. Poziv koji Isus daje svima, ali i onima koji su naizgled na višim mjestima, jest služenje, služiti drugima, poniziti se.
Božji je poziv štovanje Oca, ljubav prema zajednici i služenje – istaknuo je Papa te napomenuo – to znači biti apostol, to je svjedočanstvo apostola.
Preispitati na koji smo način apostoli u Crkvi
Polazeći stoga od pretpostavke da smo svi jednaki, valja razmisliti o brojnim vidicima naših odnosa, koji su odlučujući za evangelizaciju – smatra Papa potičući na razmišljanje koliko svatko svojim riječima može povrijediti dostojanstvo osoba, narušavajući tako odnose, kao i o sposobnosti za dijalog među vjernicima i slušanja kako bismo razumjeli razloge drugoga.
Slušati, poniziti se, biti na usluzi drugima; to je služenje, to znači biti kršćanin, to znači biti apostol.
Na kraju je papa Franjo potaknuo vjernike da bježe od taštine, od taštine mjesta, te da preispitaju kako žive svoj krsni poziv, kao i na koji su način apostoli u apostolskoj Crkvi koja je u službi drugih.