duhovni kutak slika 4

Većina onog što je rečeno o čitanju Božje riječi Starog zavjeta može se primijeniti i na drugo čitanje, koje se uvijek uzima iz spisa apostola. Kao što smo vidjeli kod samog Isusa, autori Novog zavjeta kreću se unutar misaonog svijeta predstavljenog u starozavjetnom tekstu. Oni nastavljaju s čitanjem spisa koji su tamo već bili dobro uspostavljeni i u njima razabiru - u Izlasku, pustinji, obećanoj zemlji, hramu - nagovještaj i ni više ni manje nego objašnjenja za izvanredne događaje koji su se odigrali u životu Isusa iz Nazareta. Isus postaje novo središte za takve čitatelje, a tekstovi Novog zavjeta predstavljaju pisani dokaz o njihovom načinu čitanja Starog.

Za Isusa se može reći da je novo središte povijesti Izraela, ali Njegov život ima središte. Evanđelja i apostolski spisi jasno nas vode prema tom središtu. Već smo rekli što je to: Njegova smrt i uskrsnuće. Pogledamo li sadržaj propovijedanja prve Crkve, kako je prikazana npr. kod sv. Pavla, možemo vidjeti situaciju koja još nije osjećala potrebu za nečim poput evanđelja.

Pavao je propovijedao samo Isusovu smrt i uskrsnuće i uspio je propovijedati evanđelje bez pozivanja na brojne Isusove riječi, prispodobe i čuda i da ne spominje detalje njegova rođenja. U drugim okolnostima i kako su godine prolazile, zajednice su osjetile potrebu za proširenijim pripovijedanjem o Isusovom životu. Iz tog proizlaze četiri evanđelja. U slučaju Mateja i Luke ta potreba seže do samog Isusova podrijetla i rođenja. Ali u svakom slučaju, što god se o Isusu pripovijedalo - bili to čudesni detalji oko njegovog rođenja, bile to riječi i djela Njegova javnog djelovanja – imali su za svrhu stavljanje otajstva Njegove Muke u njezin potpuniji kontekst, središte kojeg nam propovjednik poput Pavla nikad nije mogao dopustiti da se izgubi iz vida. O čitanju Evanđelja reći ćemo uskoro. Ovdje želimo reći nešto o prepoznatljivoj kvaliteti drugog čitanja i njegovoj ulozi u liturgiji. Smjer kretanja se opet pomiče. Bog ponovno govori svojoj Crkvi, a Crkva sluša. Ali sad Božji jezik više nije stvaranje i povijest Izraela. Govori nam kroz misaone zapise apostola koje je izabrao Gospodin. Ovo smatram kontemplativnim trenutkom. Apostoli nam nude duboka razmišljanja o ovoj temeljnoj jezgri. Ovo je teologija, reflektirajući trud prvih vjernika da apsorbiraju sve što je proživljeno u Isusovoj smrti i uskrsnuću. Oni objašnjavaju posljedice pokazujući na razne načine da je vjernik pozvan na nevjerojatno duboko dijeljenje s Gospodinovom mukom, a onda i s Njegovom pobjedom. Sve to učinjeno je s ključnim konceptima i mnogim citatima iz Starog zavjeta. Kad se konačno zajednica kršćana identificirala i uspostavila kanon tekstova Novog zavjeta, to je bio način za reći da se u tim tekstovima prepoznaje živu vjeru koju su nam prenijeli apostoli, očevici smrti i uskrsnuća Isusova (drugi tekstovi nisu postali dijelom kanona jer nisu bili smatrani prikladnima za izražavanje apostolske vjere). Tekstovi se smatraju nadahnutim; to jest, preko njih nas Duh Sveti vodi k razumijevanju Isusove smrti i uskrsnuća, u skladu s Božjom mišlju. To je ono što se događa u misi kad se navještaju spisi apostola: zajednica je, u tom trenutku, vođena razumijevanjem otajstva. To unutarnje razumijevanje je ono što Bog govori svom narodu i ono je što čitač izriče na kraju čitanja. Kao i kod prvog čitanja, čitač kaže: „Riječ Gospodnja“. Svoje čuđenje i zahvalnost izražavamo odgovorom: „Bogu hvala“.

Kao i nakon prvog čitanja, naš temeljni odgovor je šutnja koja izražava naše poštovanje prema onom što nam je Bog rekao. U ovoj tišini, još jednom, dân i obuhvaćen sadržaj ovog čitanja, sam Isus Krist, prodire u srca i um svog naroda. Rado to čini riječima svojih apostola, jer im je povjerio sve što jest i svoje poslanje. „Kao što mene posla Otac i ja šaljem vas“, govori im uskrsli Gospodin uvečer onog dana kad je uskrsnuo (Iv 20,21; usp. 17,18).

Zapanjujuće je kako Isus čini da cijela Njegova poruka ovisi o apostolima i o njihovoj vjernosti onom što od Njega primaju. Na prvi pogled može biti pomalo razočaravajuće. Nakon kratkog razdoblja u kojem se uskrsli Gospodin dao vidjeti, Gospodin se povlači i od tada sve ovisi o apostolima koji svjedoče o Njegovu uskrsnuću. Oni koji vjeruju, iako nikad nisu vidjeli Krista, vjeruju ne zato što su vidjeli uskrslog Gospodina, već zato što vjeruju onom što apostoli svjedoče. To bi moglo biti loše, da nema činjenice da se svjedočanstvo apostola ne potkrepljuje snagom Duha Svetog, koji je na dan Pedesetnice sišao na ove potencijalno razočaravajuće osobnosti i tako ih učinio moćnim svjedocima. Iznenađeni smo onim što primamo od našeg susreta s njima. Vjerujemo onom što su vjerovali apostoli. Sve ovisi o tome. A ovo je, neočekivano, plus, a ne minus. Uskrslog Gospodina susrećemo kroz njihovo svjedočanstvo. Čineći da sve ovisi o apostolima, zasigurno nas uskrsli Gospodin uči koliko je ozbiljna njegova namjera biti jedno tijelo sa svojom Crkvom. Uči nas da živi i djeluje samo kroz nju. Kao uskrsli Gospodin ne pojavljuje se nasamo, kako bi zadivio sretnike koji ga vide. Umjesto toga, pojavljuje se u svojoj Crkvi, jednoj, svetoj, katoličkoj, apostolskoj.

Knjigu prevodi vlč. mr. Tomislav Hačko, a prijevod se objavljuje uz dozvolu autora i izdavača Gracewing Publishing.

 

Tekst i foto: Zagrebačka nadbiskupija

Radio Marija

06:15 Nakane Apostolata molitve za travanj; Krunica - Slavna otajstva
06:45 "Riječ o riječi" - duhovni poticaji za svaki dan
06:50 Sveta misa - prijenos iz samostana sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskog u Splitu
07:30 Molitva - Jutarnja

FREKVENCIJE

Zagreb: 96,4 MHz i 106,8 MHz

Virovitica: 88,3 MHz

Split: 97,2 MHz

Vinkovci - Vukovar: 91,6 MHz

Opatija - Rijeka: 88,8 MHz

Varaždin - Čakovec: 96,5 MHz

Satelit: EUTELSAT 16E, 11595 MHz

Za slušatelje u SAD-u 1.712.832.8487

Duhovni kutak

P. Niko Bilić - uz današnje Evanđelje: Judine škude (Mt 26,14-25)

Danas, u srijedu Velikoga tjedna u središtu evanđelja stoji izdaja i Judine škude. Evanđelju po Mateju zahvaljujemo precizan podatak o 30...

Opširnije...

Molitvene nakane

„Zahvaljujemo uvijek Bogu za sve vas i bez prestanka vas se sjećamo u svojim molitvama“ (1 Sol 1,2). Svakog dana uključujemo vaše nakane u molitvu krunice koju zajedno molimo svakim danom u 15:15. Svoje nakane i želje možete nam poslati ovdje.

world-family.png

Travanj 2024
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

FG-TAB.png

Logo

UDRUGA RADIO MARIJA

Kameniti stol 11

10000 Zagreb Croatia

Ured: +385 1 23 27 100

Program: +385 1 23 27 777; 099 502 00 52

Redakcija: +385 1 2327000

E-pošta: info@radiomarija.hr

Copyright © Radio Marija 1997-2023

Design and development

Radio Marija

Udruga Radio Marija neprofitna je, nevladina i nepolitička građanska udruga, osnovana u Hrvatskoj godine 1995. Prvi inicijativni odbor nastao je u krilu Pokreta krunice za obraćenje i mir, a uoči osnutka uspostavljena je i suradnja s Radio Marijom iz Italije. Ideja i prvo ostvarenje Radio Marije počinje 1983. u župi Erba na sjeveru Italije. Radio Marija se postupno širi i uskoro obuhvaća cijeli talijanski nacionalni prostor.

Nakon toga osnivaju se i uspostavljaju udruge i radijske postaje s imenom Radio Marija u četrdesetak zemalja, počevši od Europe, obiju Amerika, Afrike, pa sve do Filipina na drugome kraju azijskoga kontinenta. Sve su nacionalne udruge utemeljene autonomno u svojim zemljama, a međusobna se povezanost ostvaruje preko zajedničke krovne udruge pod imenom Svjetska obitelj Radio Marije (World family of Radio Maria). WFRM utemeljilo je sedam članica, među kojima je i hrvatska Udruga Radio Marija.