54. Svjetskog dan sredstava društvenih komunikacija

Na Hrvatskom katoličkom sveučilištu (HKS-u) je 22. svibnja obilježen 54. Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija u organizaciji Odjela za komunikologiju HKS-a, Odbora Hrvatske biskupske konferencije za sredstva društvenih komunikacija i Hrvatskog društva katoličkih novinara (HDKN).
Na HKS-u je prigodnim programom obilježen 54. Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija. Tema ovogodišnjeg obilježavanja je Online komunikacija Crkve – izazovi i prilike.
Na samom početku je domaćin, rektor HKS-a prof. dr. sc. Željko Tanjić, održao pozdravni govor. Izrazio je dobrodošlicu svim sudionicima i onima koji prate program preko elektroničkih medija. Prof. Tanjić rekao je kako su Sveučilište, društvo i Crkva „u izvanrednim okolnostima upotrijebili mogućnosti tehnologije na najbolji mogući način. Naravno, svjesni riječi pape Franje“ kako Crkva nije i ne može biti virtualna stvarnost.
Primijetio je kako su mnogi bili iznenađeni „snažnom prisutnošću Crkve i vjernika u prostoru društvenih komunikacija“ tijekom pandemije. Podijelio je iskustvo drugih mjesnih Crkava i biskupskih konferencija koje „razmišljaju i kritički promišljaju kako nastaviti i produbiti pozitivna iskustva i prilike koje su se stvorile ovakvim načinom evangelizacije, uz sva opravdana i legitimna pitanja o teološkoj, liturgijskoj, duhovnoj vrijednosti ovako posredovane stvarnosti vjere“.
Spomenuo je kako je svakoga jutra 4 milijuna Talijana pratilo prijenose svetih misa pape Franje. „To su prilike koje Crkva u svom evangelizacijskom poslanju treba iskoristiti, zaključio je rektor HKS-a. Na kraju govora zahvalio je organizatorima, čestitao medijskim djelatnicima Svjetski dan sredstava društvenih komunikacija te je čestitao dobitnicima nagrada HDKN-a.
Potom je mons. dr. sc. Petar Palić održao uvodno predavanje na naslovnu temu. Podsjetio je na riječi sv. Ivana XXIII. s otvaranja Drugoga vatikanskog koncila o potrebi razlikovanja poklada vjere i načina njegova navještanja. Primijetio je da se u vrijeme pandemije koronavirusa dogodio „online“ procvat pastoralnih inicijativa te izazvao različite stavove. Zaključio je činjenicom „da nam online komunikacija poboljšava život, olakšava stvari, ali nikako ne može i ne bi smjela postati zamjena za stvarne kontakte“.
Osvrnuo se i na opasnost virtualizacije crkvenoga života na koju je nedavno upozorio Sveti Otac. „Papa Franjo nas, između ostalog, podsjeća da je komunikacija autentična ako gradi, a ne uništava, te ako je ponizna u traženju istine“, kazao je mons. Palić. Zaključio je „da će da će situacija s koronavirusom promijeniti dosta toga i u društvu i u Crkvi“ te će u budućnosti neke stvari trebati zadržati, a suvišne odbaciti.
Uvodno izlaganje održao je i pročelnik Odjela za komunikologiju HKS-a prof. dr. sc. Jerko Valković. Izrazio je zadovoljstvo što se unatoč specifičnim okolnostima i ove godine obilježava Dan sredstava društvenih komunikacija i to s aktualnom temom. Osvrnuo se na današnju raspravu o prijenosima svetih misa te rekao kako su oni zapravo bili među najstarijim oblicima radijskih i televizijskih programa. Bili su prihvaćeni bez poteškoća od strane medija jer nisu zahtijevali profesionalne glumce ni scenarije.
Prof. Valković je izložio kratki povijesni razvoj prijenosa svetih misa i pitanja koja su se uz nju pojavljivala. Prvi radijski prijenos bio je najvjerojatnije 1925. u Njemačkoj. U Hrvatskoj je samo godinu dana kasnije Radio Zagreb prenosio pjevane dijelove božićne mise iz zagrebačke katedrale. Odmah 1926. praški nadbiskup je poslao upit Svetom oficiju je li prikladno prenositi misu. Odgovor je bio: „Nije prikladno.“ Također se u to vrijeme pojavilo pitanje ispunjava li bolesnik obvezu prisustvovanja nedjeljnom euharistijskom slavlju slušanjem prijenosa. Odgovor je bio negativan, rekao je prof. Valković. Spomenuo je kako su prvi televizijski prijenosi misa bili na Božić 1946. iz Pariza i New Yorka.
Zatim je izložio nekoliko teoloških pogleda na pitanja o profaniranju mise i o naravi sudjelovanju onih koji prate misu preko medija. Zaključio je kako „medij ne promatra stvarnost kako ju promatra obred jer se medij zaustavlja samo na vanjskim znakovima, na samoj obrednosti, te ne zahvaća i ne prikazuje stvarnost kako ju promatra obred, odnosno, kako ju doživljava sudionik obreda. Vjernik u crkvi nije samo gledatelj, već i sudionik. On sudjeluje u obredu te ga gleda i doživljava na vlastiti način. Riječ je ne samo o gledanju i promatranju već je posrijedi drukčiji pristup, budući da sudjelovanje u obredu pretpostavlja aktivno ulaženje i udioništvo u liturgijskom slavlju. … Mediji imaju u vidu gledatelje, obred ne stvara gledatelje već poziva na sudjelovanje.“
Uslijedio je okrugli stol, a nakon njega su dobitnicima dodijeljene godišnje nagrade HDKN-a.

IKA

Datum 23.5.2020.

Radio Marija

15:40 Glazba
16:30 Vijesti dana
16:45 Glazba
17:00 Franjina ekonomija - ur. i vod.: Katarina Bukša

FREKVENCIJE

Zagreb: 96,4 MHz i 106,8 MHz

Virovitica: 88,3 MHz

Split: 97,2 MHz

Vinkovci - Vukovar: 91,6 MHz

Opatija - Rijeka: 88,8 MHz

Varaždin - Čakovec: 96,5 MHz

Satelit: EUTELSAT 16E, 11595 MHz

Za slušatelje u SAD-u 1.712.832.8487

Duhovni kutak

Molitva za obitelj - svakoga dana u 20h

Svakoga dana u 20:00 h nakon molitve Anđeo Gospodnji molimo molitvu za obitelj. Pridružite nam se u zajedništvu molitve za sklad i plodnost...

Opširnije...

Molitvene nakane

„Zahvaljujemo uvijek Bogu za sve vas i bez prestanka vas se sjećamo u svojim molitvama“ (1 Sol 1,2). Svakog dana uključujemo vaše nakane u molitvu krunice koju zajedno molimo svakim danom u 15:15. Svoje nakane i želje možete nam poslati ovdje.

world-family.png

Siječanj 2024
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

FG-TAB.png

Logo

UDRUGA RADIO MARIJA

Kameniti stol 11

10000 Zagreb Croatia

Ured: +385 1 23 27 100

Program: +385 1 23 27 777; 099 502 00 52

Redakcija: +385 1 2327000

E-pošta: info@radiomarija.hr

Copyright © Radio Marija 1997-2023

Design and development

Radio Marija

Udruga Radio Marija neprofitna je, nevladina i nepolitička građanska udruga, osnovana u Hrvatskoj godine 1995. Prvi inicijativni odbor nastao je u krilu Pokreta krunice za obraćenje i mir, a uoči osnutka uspostavljena je i suradnja s Radio Marijom iz Italije. Ideja i prvo ostvarenje Radio Marije počinje 1983. u župi Erba na sjeveru Italije. Radio Marija se postupno širi i uskoro obuhvaća cijeli talijanski nacionalni prostor.

Nakon toga osnivaju se i uspostavljaju udruge i radijske postaje s imenom Radio Marija u četrdesetak zemalja, počevši od Europe, obiju Amerika, Afrike, pa sve do Filipina na drugome kraju azijskoga kontinenta. Sve su nacionalne udruge utemeljene autonomno u svojim zemljama, a međusobna se povezanost ostvaruje preko zajedničke krovne udruge pod imenom Svjetska obitelj Radio Marije (World family of Radio Maria). WFRM utemeljilo je sedam članica, među kojima je i hrvatska Udruga Radio Marija.